Testkörning av uppdaterade Range Rover Evoque

© Tillhandahålls av Bilandia

Uppdaterade Range Rover Evoque har gjorts mer teknisk, utan att för den delen försämra dess utseende. Det var den första tanken som slog mig när jag såg den europeiska provkörningen som hölls i Barcelona av Range Rover Evoque av 2016 års modell. Presentationen av Range Rover skedde uteslutande med endast en motor – en ny diesel i familjen Ingenium, som ersatt den gamla 2,2-litersmotorn och erbjuder 180 hk med fyrhjulsdrift och en 9 växlad automatlåda. Denna 180-hästar starka motor drar omkring 5 liter per 100 km. Vid försäljning kommer även en version med en 150 hk motor att finnas, som utlovar den mest ekonomiska versionen av Evoque Land Rover, som tillsammans med manuell växellåda och framhjulsdrift blir det en SUV som endast drar 4,2 liter per 100 kilometer.

© Tillhandahålls av Bilandia

De större luftintagen i främre stötfångaren hos Range Rover Evoque är endast plastdekoration. Men de bidrar till ett mer aggressivt utseende av denna crossover. Jag kan föreställa mig hur svårt det måste vara att göra en restyling av en bild som denna, modellen har varit den bäst säljande bland alla Land Rover genom historien. Range Rover Evoque stod för ungefär en tredjedel av försäljningen av det brittiska bilmärket! Därför utmanades formgivarna att göra enkla justeringar av utseendet hos denna crossover, men samtidigt behålla den övergripande stilen oförändrad. Bortsett från nya färgnyanser är de yttre förändringarna begränsade till stötfångare, grill och optik. Den uppdaterade Evoque är den första modellen med JLR, helt adaptiva led-strålkastare. Förutom det har även den bakre stötfångaren fått ny optik. Skillnaderna sticker inte ut ens bland tidigare ägare av Range Rover Evoque. Som tillval kan Wi-Fi, Internet väljas med möjlighet att ansluta upp till 8 enheter.

Vad har hänt inne i kabinen? Vid första anblick har det inte hänt mycket. Men vid närmare titt hittar vi nya material och annan finish, samt val av färger och underhållningssystemet InControl Pro. Den 9-växlade automatlådan är densamma. En ovanlig typ av växel man snabbt vänjer sig vid. Paradoxalt är bildkvaliteten på instrumentpanelen bättre än hos det 8-tumsskärmen för multimediasystemet. På plats inne i Range Rover Evoque – det känns som en korsning mellan en coupé och crossover. Både ratt och stolar erbjuder en stor uppsättning justeringsmöjligheter.

Den nya dieselmotorn är förvånansvärt tyst. Även vid höga hastigheter hörs endast ett avlägset brus, som inte kan uppfattas som obehaglig. Vibrationerna är även mindre än hos föregångaren. Motorn fick kamaxel rullager, och turboladdare, i kombination med ventil EGR-systemet. Fabriksspecifikationerna är inte särskilt imponerande – 9 sekunder upp till hundra kilometer i timmen. Men körglädjen är det inget fel på ute på vägen. Från den geometriska inlägg är Range Rover Evoque utomordentligt bra. Korta överhäng som kompensera bristen på luftfjädring och en fast markfrigång. Den uppdaterade modellen erbjuder system som avgör vattendjup. Sensorer är placerade i speglarna och skannar vattenpöl vid körning och indikerar om vattennivån är kritisk.

© Tillhandahålls av Bilandia

Sammanfattningsvis och ovanstående till trots om Range Rover Evoque, köp med hjärnan och inte med hjärtat. Range Rover Evoque är fortfarande mest bara utsida bland alla moderna bilar.

comments powered by