Seat Leon Cupra 290 – mer effekt i rekordbilen – Bilandia.se

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

En bil som vi har blivit lite småkära i är Seat Leon Cupra. En trevlig bil baserad på senaste Golfen och som i Cupra-utförande får en att dra på smilbanden, inte minst om det ska köras på Nürburgring där den var snabbast och fortfarande är snabbast. Förra året slog Leon Cupra i 280-hästarsutförande (265 hk finns också, men säljs inte i Sverige) till med nytt varvrekord runt Nürburgring. Renault med sin Megane RS 275 Trophy-R plockade tillbaka rekordet bara några månader senare för att ett knappt år senare se nya Honda Civic Type-R blåsa både spanjoren och fransmannen på rekordet. Men Seat har fortfarande rekordet runt Nürburgring kvar, men då som snabbaste kombi (Leon ST Cupra).

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Av bara farten har Seat nu vässat Leon Cupra i både halvkombi- och kombiutförande. 280 hästkrafter har blivit 290 men med bibehållet vridmoment om maximalt 350 newtonmeter. Förändringen i vridet ligger i stället i att toppen finns tillgänglig över ett bredare register än tidigare – numera mellan 1 700 och 5 800 r/min.Förändringarna i den 2,0 liter stora TSI-bensinmotorn ger tvärtemot vad man tror inga prestandaförändringar. 0-100 km/h går fortfarande på 5,7 sekunder (kombin 6,0 sekunder) och toppfarten är 250 km/h. Även bränsleförbrukningen är oförändrad med 0,66 liter per mil.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

På utsidan tar man 290-hästarsversionen av Leon Cupra på 290-emblemet på bakluckan och på insidan tack vare krominlägg i reglage och eventuellt inlägg i högblankpolerat svart (tillval utan kostnad).Ser man inte bilen utan bara hör den kan ett skarpt öra eventuellt höra skillnaden mellan en 280- och en 290-hästarsversion i och med att Seat har gjort om avgassystemet.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Leon Cupra, som hittills i år sålts i fler än 180 exemplar i Sverige, kostar i 290-hästarsutförande från 290 900 kronor, med andra ord 4 000 kronors pålägg jämfört med 280-hästarsversionen. I priset ingår bland annat dynamiskt chassi, diffbroms på framaxeln, progressiv styrning, Cupra Drive Profile samt full-LED-strålkastare.Kombitillägget ligger på 7 000 kronor och vill man ha den sexväxlade dubbelkopplingslådan DSG6 kostar den ytterligare 14 500 kronor.

comments powered by