Santa fe – objektiva känslor – Bilandia.se

Recensioner – 2014-10-05

© Tillhandahålls av Bilandia

Under 2009 ville jag prova cross-country. Jag har länge velat ha en stor bil, särskilt som jag och mina vänner ofta väljer stadssemester. Med min budget kunde jag inte välja en premiumbil för off-road körning, vilket heller inte var nödvändigt. Därför vägde jag för och nackdelar och räknade på ekonomin, och bestämde mig för en SANTA FE 2007 av års modell, 2.2 liters CDRi, diesel, AT, 4WD och en nästan komplett maximal uppsättning (dock inga xenon strålkastare, kamera, MP3, USB). Den hade hunnit köras 11 000 mil, så bilen hade redan passerat flera milstolpar, så byte av kamrem och de främre bromsskivorna var nödvändiga.

Exteriör och interiör: De stora A-stolparna hindrar utsikten, men man vänjer sig att köra försiktigt i korsningar. Vid låga temperaturer värms främre säten, speglar och glas snabbt. Vad jag inte gillar hos Hyundai Santa Fe är knarrande plast vid körning, speciellt på grusvägar. Bullerisolering är däremot tillfredsställande, och du kan även lyssna på musik vid hastigheter på 120-140 km/t, men brus från däcken hörs tydligt, särskilt om det är off-road eller dubbade däck.

Bagageutrymmet är otroligt stort. Jag vet inte ens vad det kan jämföras med, men jag tyckte först att denna klass hade ett mindre lastutrymme. Lastfacken under golvet älskar jag, de är mycket bekväma, och kan rymma massor med små onödiga saker.

Fjädring, dynamik och förbrukning: fjädringen hörs tydligt, särskilt på gropiga vägar. Men på slät asfalt är det annorlunda. Förbrukningen under sommaren ligger på genomsnittliga cirka 9 liter per 100 km, och på vintern ända upp till 11 liter per 100 km. Om du är tvungen till stadskörning ökar förbrukningen avsevärt.

Prestandan vid Off-road körning medioker, men körning i snö fungerar utmärkt, även på sandiga vägar och för inte mycket lera. För normal SUV. Men jag har inte testat riktig off-road med denna bil. Men vid försök att bemästra körning i lervälling, bör man långsamt och mjukt trycka på gasen, och trots detta fastnar den lätt (vet inte varför), vid hårdare gaspådrag börjar hjulen att spinna. Inaktivering av ESP-knappen gör ingen större skillnad efter nedväxlingen inte är tillräcklig.

Reparation: Efter köpet byttes olja och vätskor överallt. Alla slitage delar byttes ut utan att för delen knäcka budgeten. Det enda som jag irriterade mig på var glödlampan till positionslyktorna. De förbrukas ut mycket snabbt. De är förvisso billiga, men det är kladdigt att byta dessa själv.

Tillverkningsår: 2007

Innehavstid: Från 1 till 2 år

Kostnaderna är låga för reservdelar och förbrukningsvaror

God tillförlitlighet

Billig försäkring

Låg bränsleförbrukning

Hög bullernivå vid körning i hastigheter över 110 km/t

comments powered by