Provkörning av Nissan NP300 Navara – Bilandia.se

Bilderna är tagna från teknikensvarld.se

Bilen den ska ersätta har funnits i tio år och går i pension vid årsskiftet. En robust, oöm och omtyckt jobbarbil som led av klena vevlager under tidiga år. Från 2012 kunde man även få Navara med treliters V6-diesel på 231 hästkrafter, förutom den vanliga 2,5-litersfyran.

Ja men, här står två jobbargubbar och poserar.

Nu kommer en helt ny Navara och den vi ska koncentrera oss på är Double Cab, dubbelhytten, eftersom den säljer cirka 80 procent medan King Cab, enkelhytten, alltså står för cirka 20. Det som skiljer förutom hytt- och flaklängd är bakvagnsupphängningen där enkelhytten har bladfjädrar och dubbelhytten skruvfjädrar. Och det är skillnad som natt och dag i komfort och vägbeteende trots att båda modellerna har stel bakaxel. Double Cab har två längsgående länkar och en tvärlänk som tillsammans med skruvfjädrar ger en åkkomfort i paritet med en suv eller crossover. Nissan påstår att konstruktionen ska vara lika robust och lasttålig som en bladfjäderkonstruktion.

Snyggare profil med mindre luftmotstånd.

För att utröna om den nya upphängningen är bättre än den gamla (bladfjädrar) har Nissan med sig innevarande generation Double Cab. Vi kör uppför ett berg på knaggliga, gropiga, branta och vidriga grus/stenvägar. Den nya bilen går mjukt och obehindrat medan den gamla rister, skakar och studsar. Bladfjädrar. Smaka på ordet. De består av järnblad som skaver mot varandra, så gott de kan, eftersom järn mot järn inte glider så gärna mot varandra. Friktionen är stor och fjädringen, den som ändå finns, hänger inte med. Det var nog bra en gång i tiden, när vagnar drogs av djur. Därför är det lite förvånade att inte enkelhyttmodellen av nya Navara också har skruvfjädring.

Flaket har blivit större och till­behören fler.

Den nya fyrcylindriga dieseln finns i två effektutföranden – 160 eller 190 hästkrafter som utvinns ur 2,3 liter med dubbelturbo till den starkare. Denna motor uppges vara 24 procent snålare än förra 2,5-litersmaskinen. Växling görs med sexväxlad manuell- alternativt sjustegad automatlåda som för kraften till fördelningslådan. På panelen kan man välja bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift hög och fyrhjulsdrift låg, samt med en knapp spärra bakaxeldifferentialen. Nytt är nedförsbackeassistans och start-i-backe-hjälp samt för klassen unika säkerhetssystem, som till exempel kameror runt om och frontalkollisionsvarning med autobroms.

Vi kör på slingrande landsvägar på ett vinterstängt Mallorca. Nästan öde vägar längs flertalet hus med till-salu-skyltar. Medelhavet häver sig stilla, folktomma stränder och 20 grader i luften. Kanske bästa tiden att vara här?

Mer personbilsstuk på inredningen. Bra stolar.

Navara går mjukt och tyst. Visst knarrar motorn en del vid acceleration men annars är det behagligt, ungefär som i en suv. Svänger upp på motorvägen mot Palma och kommer upp i 185 km/h. Inte illa för en pickup men så har man också sänkt luftmotståndet en hel del. Navara går stadigt även i hög fart och styrningen är helt okej för biltypen. Lite vevig med sina 3,5 rattvarv mellan stopp till stopp, framför allt på hårnålsvägar, men ändå med en del vägkänsla. Inredning och instrumentering har fått mer personbilsinspirerad design och bättre material även om instrumentpanel och annat är i hård plast. Stolarna är rejäla, på gränsen till sköna och baksätet har förbättrats så till vida att vinkelförhållandet ryggstöd/dyna inte längre är 90 grader. Folk behöver alltså inte längre sitta som märlor bak.

Nissan har gjort ett bra jobb och förvandlat en skumpig pickup till en bekväm pickup. Att de tror på den bevisas av fem års garanti/16 000 mil.

Dynan bak kan fällas upp för lastning av skrymmande gods.

Motor. Helt ny fyr­cylindrig diesel på 2,3 liter. Två effektuttag, den starkare med dubbelturbo.

Multilänk. Jo, Nissan kallar den så. Den stela bakaxeln är upphängd i fem länkar och fjädras av skruvfjädrar.

Säkerhet. I ­modeller med högre utrustningsnivå finns autobroms vilket är unikt för klassen.

comments powered by