Provkörning av Mercedes E 220 d – Bilandia.se

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Det känns faktiskt lite spooky. Jag ligger här i 130 km/h på en portugisisk motorväg och kommer ifatt en långsammare bil. Fäller ner blinkersspaken åt vänster och nya E-klass svänger själv ut i ytterfilen och kör om. Jag har inga fötter på pedalerna och inga händer på ratten.

Är den självkörande bilen redan här? Nej inte riktigt, men Mercedes är väldigt nära med nya E-klass. Fast än så länge finns det förstås lagar och förordningar som hindrar bilen från att bli helt självkörande. Och tar jag inte i ratten på 30 sekunder avbryts funktionen. Mercedes tar i så de nästan kräks med nya E-klass. Drive Pilot som beskrivs ovan är bara en av finesserna som finns.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Enkelt kan man säga att Drive Pilot är en aktiv farthållare men den kan så mycket mer än så. Du drar farthållarreglaget åt dig två gånger och plötsligt kör bilen själv i upp till 210 km/h och följer efter framförvarande bil, inte bara på raksträckorna utan även i kurvorna. Och det utan att du behöver vrida på ratten själv.Detta sker genom Active Lane-change Assist och gör att E-klass passerar en långsammare bil när systemet tycker det är bäst. Ligger det en bil i ytterfil bakom dig fungerar inte systemet.

Du kan själv programmera vilken fart du vill ha, om inte ställer E-klass själv in sig på den angivna maxhastigheten.

E-klass kan mer än så. Med en app i din mobiltelefon kan du backa in och ut bilen i trånga parkeringsfickor eller garage. Remote Parking Pilot fungerar sålunda som en fjärrkontroll och du behöver inte sitta i bilen.

En annan intressant funktion är att E-klass känner av om en annalkande bil kommer även på en sidoväg och hjälper föraren att undvika en potentiell olycka.

Autobroms finns förstås, både på landsväg och i stadstrafik. Personligen tycker jag att det är lite väl hårt ansatt och istället för att bromsa i god tid väntar det till sista stund och inbromsningen blir stenhård och bältet stramar åt så det nästan gör ont. Mercedes autobroms känner av andra bilar och fotgängare, men inte djur.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldDet är inte lätt att omedelbart ta nya E-klass för just det. Linjespelet påminner mycket om mindre C-klass.

Car-to-x är en världsnyhet. Många bilföretag har jobbat, jobbar, med det men Mercedes är de första som sätter det i produktion. Systemet innebär att din E-klass kan kommunicera med andra E-klass. Om en märkeskollega hamnar i till exempel en olycka kan han varna andra E-klass vänner via navigationssystemet.

Mercedes strävar efter att göra systemet tillgängligt för alla Mercedes men även att systemet ska kunna kommunicera med andra bilar, typ utryckningsfordon. Men även till exempel trafikljus. De är dock medvetna om att det blir svårt att få myndigheter och andra organ att satsa de pengar som krävs för detta.

För systemet kostar förstås pengar, som det mesta andra extravaganza när det gäller Mercedes E-klass.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldDen nya dieselmotorn är lättare och kompaktare, för att inte tala om hur mycket tystare och effektivare den är.

Mercedes E-klass kommer inte bara med ny spännande teknik, hela bilen har fått en översyn som heter duga. Genom att använda mer höghållfasthetsstål (fem procent jämfört med tre i föregångaren) i chassit har vikten bantats med upp till 100 kg jämfört med nuvarande modell.

Men det är inte bara där viktbesparingen kommer ifrån. En ny generation dieselmotorer, OM 654, är betydligt lättare och mer kompakta än tidigare.

220d bjuder på 194 hästkrafter och det räcker till för de allra flesta utan att på något sätt vara en fartfantom. Men ändå, 0-100 km/h på 7,3 sekunder är fullt godkänt och ännu mer en bränsleåtgång på 0,39 liter per mil blandad körning vilket gör en trots allt så stor bil till miljöklassad då den bara släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer, förutsatt att du håller dig till 17 tum höga hjul.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldTvå stora bildskärmar är både nytt och snyggt. 32 000 kronor inklusive navigation om du också har Premiumpaket.

Tycker du ändå att 194 hästkrafter är för lite kommer det senare i sommar en 350d med V6-motor på 258 hästkrafter. 0-100 km/h på 5,9 sekunder men också en uppgiven bränsleförbrukning på 0,52 l/mil.

På bensinsidan introduceras först E 200 med 184 hästar och 300 Nm i vridmoment. Samma pris som 220d. Fler alternativ kommer förstås att presenteras i en nästan aldrig sinande ström, från laddhybrid till AMG.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldMed små touchknappar på ratten sköter du de flesta inställningarna. Men får dock vara lätt på fingret…

Trots att nya E-klass, W213, är lättare än föregångaren så är den större. Den har vuxit på längden med 430 millimeter jämfört med W212. 4933 millimeter gör den 170 mm längre än BMW 5-serie. Det ger gott om utrymme i kupén både fram och bak.

E-klass är ingen körmaskin direkt. Den fungerar utmärkt på en motorväg eller landsväg men för den som vill bli svettig på en krokig mindre väg finns det roligare alternativ.

Inget fel i det, Mercedes E-klass är inte tänkt som någon busbil och det är heller inte därför som folk köper den. Styrningen är helt korrekt och passar bra för biltypen med sitt lite sävliga intryck.

En av de mest imponerande förbättringarna på nya E-klass är dock bortfiltreringen av ljudet. Motorn, även dieseln, förnimms bara som ett litet hummande i bakgrunden och vindbrus i kupén finns inte så länge du inte kör i högt autobahntempo. Den enda gången du över huvud taget reflekterar över att du kör med en dieselmotor är när start/stopp-funktionen träder i kraft. Då rister det aningen mer än i en bensinmotor.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

På utsidan är nya E-klass förvillande lik senaste generationen C-och S-klass. Många kommer att ta miste på E- och C-klass. Är du osäker så stega upp längden, det skiljer ungefär 25 centimeter, eller varför inte titta på interiören där det är mer S-klass med två stora infotainment­skärmar på 12,3 tum vardera.

Just interiört är det en stor förändring på nya E-klass. Inte bara de båda 12,3 tum stora skärmarna (som växt samman till i stort sett en enhet) utan även touchkontroller på ratten där du styr höger skärm med just höger sida på ratten och dito med vänster.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Inte helt enkelt att komma underfund med dock och det känns lite som att det är mycket som ska vänjas vid när det gäller nya E-klass. Det är en myriad av nya system som ska läras in och jag undrar lite hur de 50-plussare som ändå kommer att köpa E-klass kommer att tycka. Det lär ta några timmar med försäljaren för att komma överens med allt och frågan är om de tycker att det helt enkelt är för mycket att hålla reda på.

Men i stort är det en riktigt bra bil med många fina funktioner som vi kommer att få se mer av i framtiden, inte minst från de tyska konkurrenterna Audi och BMW.

Oavsett vad Mercedes E-klass egentligen kan är jag emellertid mest imponerad över hur de trollat bort ljudet i kupén och förstås bränsleförbrukningen på 220d. Med brasklappen att vi får se hur detta fungerar i verkligheten på svenska vägar. Det återkommer vi till i senare test.

Bilen. En helt ny generation som inte har något annat än namnet gemensamt med den förra.

64 olika möjligheter till ljus i bilen. Inget för någon med beslutsångest och man kan fråga sig varför.

Car–to-x. Trafikinformationsutbyte med andra fordon utom synhåll.

Drive Pilot. Nästa steg mot helt självkörande bilar.

comments powered by