Provkörning av Mercedes C 200 Cabriolet

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Lågtrycket hänger över den gamla italienska turistmetropolen Trieste och det duggar lätt. Men det är högtryck på cabrioletmarknaden: Mercedes har nu inte mindre än fem öppna modeller; SLC, SL och dessutom C-, E- och S-klass Cabriolet. Jag sitter i senaste nyheten: C-klass cabriolet som lanseras i Sverige sommaren 2016. En tung cab-nyhet som ligger farligt nära storebror E-klass cab i storlek och pris. Den är faktiskt lika lång som nya E-klass cabriolet och dessutom 13 000 kronor dyrare! En förklaring till prissättningen är att E 200 lanserades 2009 och bygger på gamla C-klassen. Nästa år kommer en ny generation E-klass cabriolet, och den blir med all säkerhet betydligt större och dyrare.

Vägen tar mig in på slovenskt territorium. Ingen förlust, EU verkar ha omsatt en icke ringa summa skattemedel till asfalt i Slovenien. Vägarna är jämna och behagligt kurviga, perfekta för öppet njutkör. C-klass cabriolet erbjuds med luftfjädring som tillval och har komforten i högsätet. Provbilen har 19-tums fälgar (standard är 17 tum) men chassit sväljer elegant de få potthål som dyker upp. Med suffletten uppfälld har bilen fått en coupélik profil, men takhöjden i baksätet är bra ändå. Det här är en cabriolet för fyra vuxna. Designen gör tyvärr att bagageluckan är som ett brevinkast och att bakåtsikten blir sämre.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldDet här är en cabriolet för fyra vuxna.

Provbilarna är utrustade med både AirScarf och AirCap, finesser som tar bort vinddrag i sittbrunnen. AirCap innebär att övre delen av fram­rutans ram kan resas upp ett par centimeter och på vis reducera luftströmmarna i den öppna kupén. Samtidigt skjuts också ett nät upp mellan baksätets nackskydd. Effekten blir nästan densamma som en vindavvisare i baksätet, med den skillnaden att i Mercedes system kan man fortfarande utnyttja baksätet. Tilläggas bör att en konventionell vindavvisare fortfarande finns som tillbehör. Varken AirCap eller AirScarf, den varma luftströmmen som blåser runt nacken, är nyheter i Mercedes-programmet, men det är i alla fall nytt för C-klass Cabriolet. Som så mycket annat kan tilläggas. C-klassen har ju inte funnits i cabriolet-utförande sedan 2009, då den utgående CLK Cabriolet ersattes av E-klass Cabriolet.

Roligast är förstås AMG-modellerna. C 43 har en treliters V6 med dubbla turboaggregat på 367 hästkrafter. Modest som jag är kan jag tycka att det räcker, men det finns också ett V8-alternativ i C 63 S som ger 510 hästkrafter i den vassaste versionen. 0-100 km/h på 4,1 sekunder i stället för 4,8 sekunder för C 43. Ljudbilden tycker jag dock är trevligast i lilla AMG-sexan. Men ska man ha en lagom familjecabriolet räcker de fyrcylindriga motorerna väl. Instegsmodellen C 180 har 1,6-litersmotorn på 156 hästkrafter och sedan fyller tvåliters bensinfyror på. C 200 har 184 hästkrafter, C 250 har 211 och C 300 är på 245 hästkrafter. Två dieselmotorer erbjuds också, C 220 d på 170 hästkrafter och C 250 d på 204 hk.

Men hur fungerar det med diesel i en cabriolet? Jag provar 250 d, ett trevligt sällskap på långturen. Motorkaraktären med ett mustigt vridmoment innebär ingen nackdel. Men tomgångsknacket kan irritera, speciellt som Mercedes fyror inte är de mest lågmälda på marknaden. Låga driftskostnader för de som kör många mil är kanske heller inte det köpargument som väger tyngst för cabrioletspekulanter. I synnerhet då bilen förmodligen står garagerad under vinterhalvåret. Mitt personliga val skulle bli en av basversionerna, kanske C 200, med den nya niostegade automatlådan som fungerar utmärkt. Accelerationen är faktiskt snabbare med automatlådan än med manuell växellåda, och förbrukningen är bara marginellt sämre enligt fabrikens siffror. Automatlådan är inte gratis om någon trodde det, prispåslaget är 21 100 kronor. Men det försvinner i den allmänna konkursen.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldJämfört med förra C-klassbaserade cabrioleten, från 2004, har fönsterytorna blivit mindre.

Priserna är rejält tilltagna, och jämfört med coupéversion kostar det 86 000 kronor att bli av med plåttaket. C 180 Cabriolet startar på 431 900 kronor. Dessutom säljs nästan alla bilarna med SE Edition-paket för 22 000 kronor. Då får man parkeringshjälp, förvaringspaket, minne på stolar och speglar. Kunderna håller tydligen inte så hårt i pengarna. Mer prisvärt tycker jag akustiksuffletten är. För bara 2 900 kronor får jag samma isolering som i S-klassens sufflett, och dessutom möjlighet att välja olika färger på canvastyget.

För 2 900 kronor får du sufflett med extra isolering.

Jämfört med förra CLK cabriolet har nya C-klass cabriolet snabbare uppkoppling och kan spegla din mobiltelefon.

Nya CLK har fått Mercedes Air-Cap som minskar draget även i baksätet.

comments powered by