Provkörning av Mercedes-Benz GLC

© Tillhandahålls av Bilandia

Idag tittar vi på skillnaderna mellan nya GLC och dess äldre modell. Designen är jämförelse med föregångaren en radikal förändring. I stället för den mer kantiga formen visar nu karossen upp sina konturer, ett svagt sluttande tak och större sidorutor. Denna crossover är även 120 millimeter längre än sin föregångare och 9 millimeter bredare. Även hjulbasen har utökats med 118 mm. För passagerare i baksätet finns nu ett 57 mm större benutrymme, bagageutrymmet har ökats till 580 liter. Trots allt detta är GLC 80 kilo lättare än sin föregångare, tack vare ett lättare aluminiumchassi. Den bantade vikten och den nya automatiska växellådan 9G-Tronic, har bränsleförbrukningen minskat med 19 %, vilket är utomordentligt bra.

Mercedes har alltid varit känd sin inställning till säkerhet. Det är därför inte förvånande att grundutrustningen hos GLC består av imponerande uppsättning säkerhetssystemen: system som bistår föraren vid tecken på förartrötthet, ouppmärksamhet och indikerar behov av paus; visuella kollisionsvarningssystem när avståndet minskar till framförvarande fordon. Även hörbara kollisionsvarningar; automatisk inbromsning och hastighetsminskning när förarreaktion är utebliven; ESP stabiliseringen vid sidovindar och adaptiva bromsar är några av funktionerna.

Kupén hos GLC påminner om utformningen av kabinen hos nya C-klassen, med tre runda ventiler på mittkonsolen, en stor skärm för underhållningssystem placerad ovanför. Det ger ett exklusivt och attraktivt utseende. Bland utbudet av inredningsklädsel finns tyg, svart Microfiber, läder, Artico läder eller Nappa premium läder. Uppfällbar display storlek som visar grundläggande information (hastighet, vägmärken och Navigator), som inte stör föraren under körning. Displayen är verkligen användbar: som förare behöver man inte nödvändigtvis titta på den primära bildskärmen, all information är tillgänglig framför ögonen. Storleken på standardskärmen är 7 tum (som tillval finns även 8,4 tums) samt möjlighet att ansluta din telefon via Bluetooth.

Denna crossover kommer att finnas tillgänglig med tre motoralternativ – två diesel och bensin. Samtliga ger trevliga intryck: tillräckligt kraftfulla och fullt tillräckliga (upp till 100 km/t på 7,3 – 7,6 sekunder) med bränsleförbrukning som indikeras av 5,5 liters motorerna. Var och en med automatisk växellåda är utrustad med 9 G-TRONIC, vilket garanterar energieffektivitet, komfort och dynamik hos denna crossover. Växelöverföringen är mycket smidig och ger enbart positiva intryck. Det verkar som att modellen kan bli framgångsrik och kan bli en riktig konkurrent till Audi Q5, trots det förväntat högre priset.

comments powered by