Provkörning av Mercedes-AMG GLE63 S Coupe

Den efterlängtade nya Mercedes-Benz GLE från Daimler visades omedelbart efter det att bolaget lanserade sin omstylade version av ML. En trimmad version som kallas Coupe, vilken visades som Mercedes-Benz GLE Coupe, fast som en helt ny modell. Bilen är byggd på aluminiumchassit W166 Coupe plattformen men har ärvt en del från ML, men med några betydande skillnader. Kortare styrväxel, adaptiva stötdämpare, ADS Plus med steglös bromsjustering som dessutom är mer kraftfullt. Mercedes-Benz GLE Coupe kan inte beställas med hjul som är mindre än 20 tum.

Varje bil kan föra oväsen på grund undermåligt avgassystem, men den starka V8-motorn är tyst. Bullerdämpningen hos Mercedes-Benz GLE Coupe visar på hög kvalitet. Displayen för multimediasystemet ser lite främmande ut, vilket kan bero på att designen influerats av ML W166, där skärmen är gömd i panelen. När det gäller kvaliteten på material i kabinen finns inga invändningar. Allt känns påkostat med hög finish, doft och känsla. Men knappar för klimatkontrollen känns inte modernt. Men Mercedes-Benz GLE Coupe fick aldrig en head-up display som många väntat på.

Baksätet bedöms ha tillräcklig bredd och höjd, varför ombordstigning kan ske utan problem. För att öppna bakluckan finns en knapp vid registreringsskylten. En plats där det sällan är rent, varför behovet av en knapp på fjärrkontrollen känns angelägen. Även grundutförande finns AMG luftfjädring och aktiva krängningshämmare samt hydrauliska fästen. Under huven på detta odjur finns en 5,5-liters V8 med två turboaggregat, Thrust-760 nm. På grund av det höga vridmomentet passar inte en 9-växlad automatisk växellåda. Inget off-road paket är tillgängligt för Mercedes-Benz GLE Coupe, och inte heller keramiska bromsar finns som tillval.

Det kan ses att AMG försökte göra om bilen så mycket som möjligt utan att ta död på komforten som Mercedes förknippas med. ADS Plus systemet med stötdämpare och krängningshämmare gör sitt jobb. Bilen är värd sitt omdöme och väglaget är ingen större utmaning, även om fysikens lagar kräver det. Företrädare för Mercedes AMG uppger att de anser att Mercedes-Benz GLE 63 är alltför “mjuk och bekväm.” Enligt Daimler har undersökningar visat att kunderna värdesätter priserna före komfort, men när en kund betalar hundra tusen euro för “vässad” crossover, bör den kunna imponera på dina vänner rejält!

comments powered by