Provkörning av Mazda CX-5 2,2 D 175 hk AWD – Bilandia.se

Första intrycketAllt är som förr. Nästan. Allroundbilen Mazda CX-5 har fått en mild översyn och varför skulle den få mer? Körglad, bra prissatt, hög utrustningsnivå. Jätte­bra, helt enkelt.Kung i sin klass10/10Prisvärd10/10Allt sedan Mazda CX-5 angjorde svensk hamn 2012 har den genomfört ett enastående triumftåg. I Teknikens Värld har den vunnit de fyra test den deltagit i, både i fyrhjulsdrivet och tvåhjulsdrivet utförande. Ja, bilen har för övrigt inte förlorat ett test någonstans. Imponerande.Mazda har därför valt att gå milt fram med Mazda CX-5 och det är nog smart. Varför ändra ett vinnande recept?Till det yttre handlar det om en ny grill, nu med tvärgående ribbor, nya strålkastare och bakljusen har fått en ny signatur. På insidan har modellen uppdaterats och har samma utformning som de senaste Mazda 2 och 3.Redaktionens kung, PeO Kjellström, behöver inget nytt utseende för han är tillräckligt vacker som han är.Vad som i övrigt skett är att den stora 2,5-litersmotorn på 192 hästkrafter (finns även i Mazda 6) nu tagit plats även i CX-5. Gott om mos i den maskinen!Fjädringssystemet har uppdaterats liksom ljudisoleringen. Mazda hävdar att fjädringen blivit mjukare och mer komfortabel men över de spanska vägbulorna av mördartyp känns det inte så. I Sverige har vi ju snällare bulor.Vägbulor är för övrigt ett djävulens påfund när det gäller miljön. Gasa, bromsa, gasa. Det säger sig ju självt att bilen släpper ut mycket koldioxid och att bränsleförbrukningen ökar.Men, vi har här alltjämt en av de roligaste suvarna när det kommer till körning. Den styr in lätt i kurvorna och svarar snabbt på gaspådrag.Nu liknar CX-5 sina stallkamrater 2 och 3 på insidan. Det är bra!Den CX-5 vi körde i Spanien var i så kallad Optimumspecifikation. Det betyder i stort sett fullutrustad.Skinnklädsel, navigator, backkamera, el-stolar fram, nyckellöst system, xenonljus, automatiskt helljus, filvarningssystem, autobroms, 19 tum höga fälgar. Allt detta ingår och det torde räcka för de flesta.338 400 kronor är en hisklig massa pengar men sett till vad du får för dem jämfört med konkurrenterna känns det nästan billigt.Jag har en känsla av att Mazda CX-5 inte kommer att kliva av kungatronen i denna suv-klass än på ett tag.