Provkörning av Lexus RC 200t och RC 300h

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Nu finns Lexus RC utan bokstaven F vilket betyder mindre motorer, och inte minst lägre pris. Den billigaste, eller minst dyra, är RC 200t med turboladdad tvålitersfyra på 245 hästkrafter och 350 newtonmeter som sätter fart på bakhjulen via åttastegad automatlåda. Kostar från 407 000 kronor.

Bilen jag blir tilldelad är isande vit och tillsammans med den spektakulära formen syns den verkligen i trafikvimlet. Kör längs den stora hamnen med tusentals yachter som bara ligger där till synes oanvända. Snacka om pengar i sjön.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldUtstuderad design in på detaljnivå höjer känslan av helheten.

Väl ute ur stan släpps hästarna fria. Till 100 ska det ta 7,5 sekunder och det tvivlar jag inte på. Däremot är ljudet rent av mesigt. Turbon lägger bokstavligen sordin på ljudet. Den låter mest som en fyra i vilken lam familjebil som helst.

Toppfarten anges till 230 km/h men trafiksituationen tillåter inte mer än 180. Dessutom finns ganska gott om polisbilar – och köer, trots lågsäsong. Vänder nosen mot smalare vägar bland bergen och RC 200t känns smidig och styr in villigt i kurvorna.

RC bygger i stort på bottenplattan från GS vilket betyder dubbla triangellänkar fram och multilänkaxel bak men RC har kortare axel­avstånd som gör den kvickare i svängarna.

Premiumpaket – 54 600 kronor.

Innehåller: Aktivt krockskyddssystem med aktiv farthållare, skinnklädsel, ljudanläggning med 10 högtalare och DAB-radio, 18-tumshjul, 7-tums multimediaskärm med backkamera och navigation med 3D-grafik och synk av smart mobiltelefon, DVD med två USB-portar, AUX-ingång och Bluetooth samt parkeringssensorer fram och bak.

Har Premiumpaketet som standard + en hel del annat.

Metalliclack 8 600 kronor.

Turen med RC 200t blir kort om jag också ska hinna köra den för svenskt vidkommande mer intressanta RC 300h. Just det, 2+2-coupé med hybriddrivlina. Samma bensin-/elmotor finns i IS och GS och levererar 223 hästkrafter i total systemeffekt. Växellådan är steglös CVT. RC 300h ska göra 190 km/h och 0-100 km/h på 8,6 sekunder. Här kan vi prata glidarsportbil men det låter i alla fall bättre ur avgasrören än RC 200t, och RC 300h går betydligt mycket snålare.

Dessutom tyst och behagligt. Officiella siffror är 0,72 för ­turbon och 0,47 för hybriden. Mina ovetenskapliga förbrukningssiffror enligt färddatorn blev 1,2 respektive 0,7 liter milen och nej, körningarna var inte direkt ecodriving… RC 300h går relativt långa sträckor enbart på elektricitet om man hanterar högerpedalen varsamt. RC-modellerna har det mesta vad gäller säkerhetsutrustning men där Pre-Crash Safety System (autobroms) är extra tillval.

RC 200t är knappast huvudnumret och tas endast in till Sverige på beställning. RC 300h däremot finns hos Lexushandlarna redan nu och kostar 414 900 (Comfort), 519 900 (Executive) och 538 700 (F-Sport) kronor.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldPrydligt och eget men känns inte helt modernt.

Motor. Tidigare har RC endast tillverkats med femliters V8-motor. Nu kommer bilen med fyrcylindriga alternativ. En turboladdad tvålitersfyra och en hybridversion med 2,5-litersfyra och elmotor.

comments powered by