Provkörning av Kia Sportage 1,7 CRDi – Bilandia.se

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Det har sagts förut men tål att sägas igen: Koreanerna är här för att stanna. Kia går som tåget i Sverige och plockar marknadsandelar i stadig takt. Unikt för den svenska marknaden är dessutom att Kia är större än koncernsyskonet Hyundai som är det största märket på nästan alla marknader.

Vi svenskar gillar uppenbarligen Kia och Sportage i synnerhet. Med drygt 3 000 sålda exemplar i fjol är Sportage Kias näst bäst säljande modell, efter Cee’d. Det är en bra siffra för en sex år gammal modell.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldTärningen som visar fyra i fronten hämtad från syskonet Cee’d. Karaktärsdrag för Kia.

Nu är fjärde generationen Sportage här och Kia hoppas förstås på fortsatt succé. För det finns alla förutsättningar. Koncernkusinen Hyundai Tucson har redan visat sig vara kompetent, kanske den bästa Hyundai-modellen hittills. Sportage delar plattform och en hel del teknik med Tucson. Då borde väl Sportage, genom ren logik, bli den bästa Kian hittills?

Kia Motors Europe är en organisation som upplevs som tysk. Vid provkörningen här i Barcelonas utkant är det tyska designers, tyska ingenjörer och tyska chefer som pratar om bilen. Alla gör det med lika stort självförtroende som de heltyska biltillverkarna. Hyundai/Kia-koncernen är den femte största bilkoncernen i världen, men har ändå lyckats behålla någon form av underdogkarisma. De framstår fortfarande som utmanarna, med mindre att förlora än de tyska elefanterna.

Så är det förstås inte. Med tanke på föregångarens försäljningssuccé har nya Sportage stora skor att fylla. Vid första mötet med nya Sportage känns det som att Kia har valt helt rätt väg. Föregångaren var en ganska slätstruken, men stilig, bil med mycket suvkaraktär. Den nya bilen bryter tvärt mot traditionen och har en sportigare framtoning. Särskilt i GT Line-utförandet där hasplåtar, dubbla avgasutblås, stora fälgar och LED-dimljus ger ännu mer karaktär.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldEn långskånk till karl är vad han är – Wedberg. Och plats i Sportage får han också!

Kia vill att nya Sportage ska sticka ut, inte bara i hopp om att reprisera Nissans framgångar med utmanande Juke utan även för att distansera Sportage från den korrekta kusinen Tucson.

Första intrycket är att de har lyckats. Fronten kräver tillvänjning men bakdelen är snudd på stilig och för tankarna till amerikanska statusbilar. Släktskapet med Tucson är knappast synligt.

Inne i kupén är det på sedvanligt Kia-manér desto mer stelbent. Svart dominerar. Knapparna är stora och tydliga. Formspråket är återhållet. Man skulle kunna kalla det tråkigt. Man kan också kalla det funktionellt.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldKalla det tråkigt, kalla det funktionellt. Det är en Kia-interiör. Den gör jobbet.

Allt som föraren ser och känner är nämligen logiskt placerat och tydligt, utan ­krusiduller. Lyxen lyser med sin frånvaro men man kan glädja sig åt detaljer som rattvärme och trådlös Qi-laddning av mobiltelefonen. Det senare borde bli en självklarhet i alla bilar från och med nu, men det hänger förstås på att även den stora amerikanska mobiltillverkaren hakar på tåget.

Det är befriande att Kia inte knusslar med tekniken. Aux/USB/blåtands-uppkoppling av mobiltelefon bör ingå i standardutrustningen till en bil, och gör så till Sportage. På sätt och vis. Det ingår i Komfort-nivån som egentligen är mellan­alternativet. Det går att köpa en basutrustad Sportage, men då får man inte så mycket mer än en kaross på fyra hjul och lär behöva vänta länge på att få bilen levererad. Sportage kommer att säljas främst med Komfort- eller GT Line-utrustning. Toppversionen GT Line är 29 000 kronor dyrare än Komfort och är så gott som fullutrustad.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Generation 1, 1993–2004

Utvecklades med Ford och Mazda och delade komponenter med Mazda Bongo. Hade dålig krocksäkerhet, sålde dåligt och kom aldrig till Sverige.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Generation 2, 2004–2010

Samma plattform som Hyundai Elantra och Tucson. Utseendemässigt svår att skilja från Tucson. Krocksäkerheten hade förbättrats dramatiskt.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Den första med design av Peter Schreyer. Amerikanska krocksäkerhetsorganisationen IIHS gav Sportage högsta betyg och bilen blev snabbt en storsäljare.

När jag tar sikte på startknappen ringer marknadschefen Artur Martins ord i huvudet: ”Kia ska vara designdrivet, sportigt, modern och innovativt.” Det låter ju toppen. Första intrycket bakom ratten är också ganska toppen. Liksom Hyundai har Kia höjt detaljkänslan i inredningen och gjort det möjligt att få till en bra körställning, även för långväxta TV-reportrar.

Kia har länge framhärdat med sin styrning som gått att ställa i tre lägen, från lätt till ultralätt. Den är borta nu. Samtidigt introduceras en ny styrservo som ska ge mer precision. Den största skillnaden ligger i att den elektriska servomotorn monteras nere på styrväxeln i stället för uppe på rattstången, vilket inte är någon teknisk revolution, men väl en nyhet för Kia.

Om resultatet är som önskat är svårt att uttala sig om, jag hinner nämligen köra fyra olika bilar med olika motorer och styrkänslan varierar mellan bilarna. I en av dem är styrningen precis som förut, det vill säga med en hel del artificiell tyngd. Man känner hur elservon arbetar och bygger upp ett motstånd, någon millisekund efter att man svänger. I de andra är styrkänslan betydligt bättre, med en konsekvent tyngd och bra precision.

Mer isolerande material och tjockare sidorutor ska ge lägre ljudnivå i kupén. Trots det stör vindbrus från A-stolparna redan i 110 km/h och däckljudet är klart hörbart även här på de fina spanska vägarna.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldSportage kan ladda mobiler trådlöst men har inte Apple Carplay eller Android Auto.

Nya Sportage rymmer 39 liter mer bagage än sin föregångare men är ändå inte riktigt lika rymlig som Tucson. Kia tycks ha prioriterat baksätet där man sitter riktigt bra, även bakom en lång förare. Baksätesdynan är bekväm och ger ovanligt bra lårstöd. Dessutom går baksätesryggarnas vinkel att justera. När de fälls framåt helt och hållet blir lastgolvet inte helt platt och de går bara att fälla i proportionerna 60/40. Sportage får dock plus i kanten för att insynsskyddet går att stuva in under lastgolvet när det inte används.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Peter Himmer – vd Kia Sverige.

Kan nya Sportage behålla sin plats som näst mest sålda modell i Sverige?

– För varje ny generation av Sportage så har försäljningen fått ett positivt lyft så det är vad vi förväntar oss även denna gång.

Finns det en risk att försäljningen påverkas negativt av att kusinmodellen Tucson har fått ett försprång på nästan ett halvår?

– Nej, det är en mycket liten förflyttning av kunder mellan de två varumärkena så vi ser inte att det kommer att påverka Sportage.

Hur viktig är fyrhjulsdriften för Sportage?

– 30 procent av kunderna väljer fyrhjulsdrift. Försäljningen skulle påverkas negativt om fyrhjulsdriften inte fanns eftersom det finns en kundgrupp som efterfrågar det.

Vid lanseringen kommer toppversionen 2,0 CRDi med 184 hk och 400 Nm hit först och det är ett nästan onödigt starkt motoralternativ som gör Sportage dyr (355 900 kr med AWD och automatlåda). Samma motor finns med 136 hk och 373 Nm men det alternativet tas inte in till Sverige. Storsäljarmotorn förväntas bli 1,7 CRDi med 115 hk och 280 Nm. Då är det manuell låda och framhjulsdrift som gäller och det är en konfiguration som duger för Sportage. Motorn är stark från låga varv men bullrar i överkant. Växellådan tillhör en av de bättre i klassen, spakföringen är exakt och tung.

Som bensinalternativ finns 1,6 GDi med 132 hk och 161 Nm i vridmoment. Det är kanske den mest passande motorn. Tyst som en viskning på tomgång och nästan helt vibrationsfri. Färddatorn visar en förbrukning på cirka 0,7 l/mil efter en timmes körning på blandade vägar.

Nya Sportage är en mer genomarbetad och kompetent bil än sin föregångare. Många kommer säkert att falla för det udda utseendet, eller har släktingen från Hyundai redan tagit alla kunder?

Säkrare. Autobroms samt filhållar- och helljusassistent är standard.

Tystare. Nya bilen har mer ljudisolerande material och tjockare sidorutor.

Bekvämare. Nya fjädrar, dämpare och bussningar ska ge högre komfort.

Rymligare. Alla innermått är lite större. Bagageutrymmet har vuxit med 39 VDA-liter.

comments powered by