Provkörning av Jaguar F-Pace 3,0L V6 D – Bilandia.se

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

En norrman, en dansk och en svensk, jag, samt ett gäng från Dubai stiger av planet. Det är myggfritt med minus 28 grader och vi forslas med bil de tio milen till hotell Silverhatten. Efter en god natts sömn är det dags för det första mötet med den nya suven från Jaguar – F-Pace.

Bilarna är maskerade med krumelurtejp i nederkant. Detta för att markera att det rör sig om förseriebilar men i ett stadie som nästan kan jämföras med en färdig produkt. De är handbyggda och några enkla korrigeringar ska till innan robotarna tar över byggandet av den färdiga produkten som ska stå hos handlarna i maj. Bilarna har inga registreringsnummer bara en kod på sidan och vi kör endast inne på det gigantiska testområdet, med i huvudsak isbanor på längden och på tvären, och runt runt. Totalt över sex mil isbanor. Men det finns även en kuperad och krokig landbana inom området och det är där min första bekantskap med F-Pace sker. Bilen är försedd med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter. En motor som jag tidigare stiftat bekantskap med i nya XF.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldF-Pace är rymlig för alla medåkande. Bagageutrymmet är också generöst tilltaget.

Ursprunget är en V6 från PSA men som vidareutvecklats av Jaguar. En grym maskin med 700 newtonmeter i vrid. Åker först några varv med teknikern, tillika ansvarig för drivlinan som förklarar att de ville få fram en bakhjulsdriven karaktär. Därför är bilen mest bakhjulsdriven men systemet känner av hur mycket kraft som ska portioneras till framaxeln, och det matematiska sker oavbrutet där datorer och sensorer övervakar och skickar kraft till det eller de hjul som behöver. Fyra körlägen eller modes finns tillgängliga med enkla knapptryckningar. I det första läget tillåts inga som helst sladdtendenser eller hjulspinn och gasresponsen är lugn som en filbunke. Jag kallar det idiotsäkert läge. Nästa tryck gör bilen aningen mer agil och den känns mer alert och körbar med lite mer gasrespons. Läge tre tillåter ett visst mått av sladd innan antisladdsystemet griper in, gasresponsen är verkligen ”på” och fjädringen stramar upp sig. Nu pratar vi Jaguarkänsla. Naturligtvis finns ett läge där alla svångremmar och livlinor är avstängda, men det törs jag inte prova på den smala skogsvägen.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Den andra motorn som står till buds under körningen är den starkare versionen av treliters bensin V6. Den ger 380 hästkrafter och låter nästan lika fränt på fullgas som sportbilen F-Type. Med den tar vi en annan bana på isen. Långa rakor, långa kurvor, korta rakor, snäva kurvor. Dessutom avåkningszoner. Här törs man ladda på mer och jag kör igenom alla de olika lägena och känner stor skillnad mellan dem.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldInredningen påminner om den i Jaguar XE. Stor mittenskärm och breda, bekväma stolar.

Jaguar har naturligtvis kört alla konkurrenter för att bedöma hur man skulle kalibrera sitt system. Vi pratar BMW X3, Audi Q5 och Mercedes GLC och jaguarfolket anser att F-Pace är vassare. Men så kom de till Porsche Macan och då tog det stopp. Den bilen är så bra och alert på ett sätt som övriga tyskar inte riktigt når upp till och det tog ett tag innan Jaguar hade benat ut hur. Nu tycker de att F-Pace är lika bra som Macan. Svårt att säga eftersom någon Macan inte fanns på plats, men att Jaguar har lyckats väldigt bra med sitt fyrhjulsdriftsystem kan jag skriva under på. Det är både underhållande och säkert. Framför allt är F-Pace snäppet större vilket borde göra den lite sävligare i reaktionerna men den känns som en mindre och smidigare bil. Eller det som jaguarfolket vill beskriva som jaguarkänsla.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldTeknikens Värld var först i Sverige att provköra dessa förseriebilar av Jaguars efterlängtade suv.

Under de sista varven på handlingbanan stänger jag av allt och kör utan antisladd. Bilen är faktiskt väldigt snäll och går att styra med gasen precis som jag vill. Inga nervösa later men det gäller att man vet vad man gör. På displayen kan man se hur kraft fördelas från bakaxeln och framåt, hur mycket och vice versa.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldDåligt med försäljningsställen i Sverige innebär att få uppe i norr får möjlighet att provköra Jaguar.

Den avgjort roligaste övningen är ­sparad till sist. En cirkel med en diameter på 300 meter. Inte jättehal eftersom det ligger snö på. Här kan man också känna skillnader mellan de olika inställningarna men i ärlighetens namn är ”allt bortkopplat” den roligaste. Med fullt bredställ varv efter varv, efter varv i hög fart och snön sprutande, så kan man inte annat än skratta högt trots att det sitter andra personer i bilen som inte känner mig.

Någon gång måste allt ha ett slut och så även körningen. Grabbarna från Dubai tycker det är kallt och mycket snö. Jag kontrar med att de har mycket sand och att det är för varmt.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldBerusad på fredspipa märkte inte Jonas att Jaguaren sakta tassade sig på honom bakifrån.

Inredningen är mycket välgjord och ­liknar Jaguar XE väldigt mycket. Växelvredet till automatlådan kommer upp ur mittkonsolen när tändningen slås på och kompletteras med paddlar vid ratten. Den stora skärmen innehåller navigation, infotainment och bilens olika inställningar. Ett avancerat och egenutvecklat system som fungerar behändigt. Stolarna fram är stora, sköna med många inställningsmöjligheter precis som ratten, med värme och elektronisk inställning.

Jag hoppar in bakom mig själv och finner ett rymligt baksäte, också med värme. Flera av bilarna var utrustade med glastak som gör takhöjden lägre men som mina 179 centimeter inte led av.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Bagageutrymmet är ordentligt stort i konkurrensen och det finns egentligen bara ett frågetecken kring F-Pace, eller Jaguar överlag. Vilka ska köpa dem? Bilarna ligger i premiumsegmentet och det finns inte så många privatköpare där ute. Jaguar måste slå sig in på tjänstebilsmarknaden om de ska få fart på försäljningen – och var så säkra, de håller på att bearbeta den marknaden. De måste också skaffa fler återförsäljare framför allt i norr då den nordligaste för närvarande ligger i Stockholm.

Jaguar har lyft sig ordentligt, jag vet eftersom jag kört alla deras nya modeller. F-Type, XE, XF och nu F-Pace. Alla tillverkade i aluminium och den senare finns också med den egentillverkade fyrcylindriga 180-hästarsdieseln som fått utmärkt kritik samt en fyrcylindrig bensinmotor på 240 hästkrafter (Fordmotor) förutom de tidigare nämnda. För Sveriges del beräknas de två dieselmodellerna bli de som säljer mest.

Så, Jaguar har lyckats med F-Pace, i alla fall när det gäller körning på halt väglag. Vi ska återkomma till den i vår, när det har torkat upp, och ställa den mot de värsta konkurrenterna.

Segment: Trenden med suvar håller i sig och Jaguar kan inte bara stå och titta på. Porsche stakade ut vägen med Cayenne redan 2002. Samtidigt tummade Jaguar på varumärket med mellanklassaren X-type: en Jagga som fanns med såväl dieselspis som kombikaross. Anglofilerna suckade men just den kombinationen blev märkets storsäljare (nåja) i Sverige. Upprepning med F-Pace?

comments powered by