Provkörning av Honda Jazz 1,3 I-VTEC – Bilandia.se

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Även om silhuetten känns igen från föregångaren är allting nytt. Nya Jazz är 95 millimeter längre och axelavståndet har ökat med 30 millimeter. Kan låta futtigt men de få centimeterna har gjort innerutrymmena gigantiska, för att vara en bil på blott fyra meter. Bilen bygger på en helt ny plattform där de europeiskt sålda har bestyckats med en fjädring och styrning som passar vårt kynne. Det vill säga något fastare i hullet och snabbare styrrespons.

Utväxlingen i styrningen har minskats från 18,2:1 till 14,1:1 vilket ger snabbare styrning och nya Jazz känns betydligt mer vaken än förra modellen. Det alertare beteendet beror också på att innerhjulen bromsas lätt vid snabb kurvtagning och vid undanmanövrar. Systemet kallas Agile Handling Assist och är standard.

Även bromsarna har uppgraderats med större ventilerade skivor fram och solida bak. Annat som lagts mer krut på är ljudisoleringen. Även om danska vägar har lenare asfalt än våra så får jag ändå en indikation om att nya Jazz rullar betydligt tystare. Dels är den nya hjulupphängningen tystare men också mer ljuddämpande material har använts.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

För Europa finns nu endast en motor. Nyutvecklade 1,3 i-VTEC är fyrcylindrig och lämnar 103 hästkrafter och 123 newtonmeter. Ska gå på 0,46 liter milen vid blandad körning (CVT-låda) och uppges därmed vara lika snål som den gamla 1,2-litersmotorn. Samtidigt ska den vara lika stark som gamla 1,4:an. Hybridversionen slopas. Standard är sexväxlad manuell låda och som tillval en helt ny CVT-låda där föraren kan påverka ”växlingen” med rattpaddlar. Lådan har sju ”steg” som nästan kan uppfattas som riktiga. Trevlig för att vara en CVT, det var den allmänna uppfattningen från det samlade pressuppbådet.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldLagom ombonat med snygga material, och ­tydligt med stora instrument och dito skärm.

Inuti är nya Jazz uppgraderad med stora tydliga instrument, knappar och spakar samt snyggare material. Naturligtvis har den kvar sitt smarta baksäte Magic Seat där sittdynorna kan fällas upp vilket ger möjlighet att frakta höga saker. Vid fällning av ryggstöden blir lastytan helt plan. Refresh Mode innebär att främre stolens ryggstöd fälls bakåt och den bakre passageraren kan vila benen som i en schäslong.

Stolarna fram är sköna och föraren kan höja eller sänka positionen, men skjutmånen bakåt är av någon outgrundlig anledning alldeles för kort. Förare som är längre än 180 centimeter vill komma längre bak. Tyvärr är skenorna för korta och stolen stannar cirka 30 centimeter från baksätet. Bra för baksätesåkarna visserligen, men om ingen sitter där känns det bara onödigt och dumt. Hur tänkte man?

© Tillhandahålls av Teknikens VärldBilden är ett montage. Bilen är inte större än huset i verkligheten. Jazz är fyra meter.

I övrigt verkar nya Jazz vara väl så genomtänkt. Den har City Brake Active som ska hindra eller mildra krock med bil i upp till 32 km/h. Motorcyklister, gångtrafikanter eller annat än bilar kan systemet dock inte detektera. Annars finns det mesta och Honda förutsätter att Jazz ska få fem stjärnor i krockprov.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Det senaste inom infotainment finns också i Honda Connect där man kan ladda ner appar och hålla på med annat än bilkörning. Systemet är än så länge androidbaserat eftersom Apple är tjuriga att dela med sig av sitt system. Jazz uttalade konkurrenter i Sverige är Ford Fiesta, Toyota Yaris och VW Polo. Det blir en ordentlig svängom när Jazz möter dem i ett kommande test!

Priserna spänner från 144 900 kronor för den enklaste Trendmodellen till 193 900 för den mest fullproppade i Eleganceutförande, och det finns tio utrustningsvarianter däremellan.

Motor: Den lilla 1,3:an spinner som en tamkatt. Helt ny och gör att hybridversionen slopas.

Chassi: Är omarbetat och ”kvickare” för att bättre passa europeisk körning.

Större: Jazz har vuxit lite på de flesta ledder och inuti har den blivit gigantisk.

Miss: Förarstolen går inte att justera tillräckligt långt bak.

comments powered by