Provkörning av Audi Q3 S-Line

© Tillhandahålls av Bilandia

I vår provkörning idag deltar uppdaterade Audi Q3 med en 2-liters TFSI och en 7-stegs S-tronic, färg blå metallic, 20-tums hjul, Quattro fyrhjulsdrift och en massa andra alternativ.

Audis formgivare har gjort sitt allra bästa. Bilens mest märkbara förändring är främre delen, där grillen skiljer Audi Q3 från sin föregångare. Bilen har även blivit lite längre och fått bifunktionella xenon-strålkastare med LED-varselljus. Vid vändning märks uppdateringen av Audi Q3, som liksom A8 blinkar vid i rotationsriktningen. Den bakre stötfångaren är också något uppdaterad med ändrat mönster av optik. Det allmänna utseendet har dock blivit detsamma – många horisontella linjer och en hög fönsterlinje. Testbilen var utrustad med de lyxiga 20-tums hjul, Audi Sport Titan Matt, som förstärker den dominerande sportutformningen hos Q3. Bortsett från detta är bilen utrustad med S-Line kit.

Det finns inga påtagliga förändringar invändigt. Ett utmärkt sidostöd kompletteras av ett brett utbud av svankstöd som är justerbart (manuell) lång kuddar. Rattens inställningar är fullt tillräckliga även för basketspelare. Främre konsolen är både enkel och smakfull med alla funktioner på sina rätta platser och med hög materialkvalitet. En 2-zons klimatkontroll med reglage som roteras tills ett klickljud hörs, för att höja eller sänka temperaturen snabbt.

Standarddisplayen till underhållningssystemet har låg upplösning, men dyrare versioner med navigering har högre kvalitet. Den bakre sätesraden är förvånansvärt rymlig. Trots sportbilsintrycket kan personer med en längd på upp till 190 sitta bekvämt. Baksätet kan även fällas ned. Maximal bagagekapacitet är 1365 liter.

TFSI motorn på 2,0-liters utvecklar 180 hästkrafter, och accelererar upp till 100 km/h på 6,9 sekunder, det är inte illa. S-tronic är en av de få moderna växellådor som verkar kunna läsa tankar. Alla som gillar aktiv körning kan aktivera manuellt S-tronic manuella läge. Även när sportlägets fjädring blir lite för hård och trafiksituationen kräver det. Med en aktiva manövrering aktiverad upplevs ratten något lättare. Krängningar upplevs som större än hos Audi A3. Ljudisoleringen kunde ha varit bättre. Sikten är god även med den lilla backspegeln. Både Audi Q3 och Audi Q5 kan passa utmärkt som familjebilar.

comments powered by