Provkörning av Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI – Bilandia.se

© Tillhandahålls av Patrik Lindgren

Svenskar är ett förberedande folk. Kanske beror det på den kalla krigstidens hot om ryssens invasion som dröjer sig kvar i med­vetandet och manar oss att vara förberedda på det värsta. Numera talas det om survivalism, eller prepping, det vill säga att man förbereder sig för kriser genom att hamstra mat, vatten och se till att ha ordentlig utrustning så att man klarar sig utan samhällets hjälp.

Det kan knappast skyllas på survivalismen, men segmentet bestående av terrängkombis är stort i Sverige. Många vill ha en kombi som klarar lite mer än en vanlig kombi, en bil som klarar sig utanför nyasfalterade vägar och kan tåla lite stryk.

Hos Audi är trenden påtaglig. Utgående generation A4 allroad stod för hela 28 procent av den totala A4-försäljningen i Sverige. Det är en ovanligt hög allroad-andel. Sverige och Norge tillhör länderna med absolut högst andel allroad.

© Tillhandahålls av Patrik LindgrenAttraktiva terräng­attribut som underkörningsskydd och plastsjok vid hjulhusen förgyller Audi A4 i allroad-utförande.

Sedan i höstas finns A4 i en ny generation kallad B9, och nu kommer allroad-varianten baserad på den senaste A4:an. Precis som på föregående A4 allroad quattro, som modellen heter officiellt, är det högre markfrigång och skyddande plastdetaljer i nederkant som skiljer allroad från en vanlig A4 Kombi.

Och nog skiljer den sig allt, även om man kan tycka att Audi missar målet. De svarta plastdetaljerna och de små hasplåts­liknande delarna fram och bak ska ge sken av en stryktålig bil redo för äventyr. Det verkliga intrycket är dock snarare dyrbart och lyxigt. Allroad-modellen är standardutrustad med speciella 17-tumsfälgar som förstärker intrycket av en lyxversion av A4.

Med relativt små ingrepp har Audi fått A4 allroad att se ut som en större bil än A4 kombi. De svarta skärmkanterna och kraftiga stötfångarna fram och bak bidrar förstås, men även en så liten detalj som högre takrails gör sitt till.

© Tillhandahålls av Patrik LindgrenA4 allroad har högre rails än vanliga A4, detta för att få bilen att se större och mer ”offpist” ut …

Invändigt märks desto mindre av allroad-trimningen, ingenting alls, närmare bestämt. Inne i kupén ser A4 Allroad ut precis som en A4 Kombi och fungerar på samma sätt. Det är ett bra betyg. A4 av senaste snitt upplevs som en av de rymligare bilarna i mellanklassen. Kupébredden och takhöjden har ökat mot föregångaren, längden likaså. Baksätespassagerare har några centimeter extra för benen vilket gör att även en 192 centimeter lång reporter kan sitta hyggligt ”bakom sig själv”.

I baksätet sitter två passagerare bra. För en eventuell tredje passagerare blir det värre. Den stora kardantunneln måste finnas där för att ge plats åt fyrhjulsdriften och den medför att mittplatsen blir jobbig att sitta på.

© Tillhandahålls av Patrik LindgrenTveksamt benutrymme för baksätespassagerare. I alla fall om de är lika långa som Wedberg (192 cm).

Bagagageutrymmet sväljer 505 liter i normalt utförande, vilket är 100 liter mindre än för Golf Sportscombi. När baksätesryggarna fälls framåt (görs i proportionerna 40/20/40) ökar kapaciteten till 1 510 liter. Mercedes C-klass kombi sväljer på pricken lika mycket, BMW 3-serie Touring tio liter mindre. Alla är de dock smålastare i jämförelse med den udda utmanaren Skoda Octavia Scout som tar hela 610–1 740 liter i bagageutrymmet. För den som behöver lasta mycket finns således bättre alternativ än A4 allroad i mellankombiklassen.

Audis nya förarlayout är lätt och ­luftig. Så gott som all information kan visas på den stora digitala skärmen framför ratten och som komplement finns en extra skärm på instrumentpanelen. I standardutförande är mätarklustret framför ratten halvdigitalt. Några mätare är analoga och får sällskap av en 8,3 tum stor TFT-skärm. Med tillvalet Virtual Cockpit blir hela mätarklustret digitalt.

© Tillhandahålls av Patrik LindgrenBetydligt mycket mindre bagageutrymme än släktingen VW Golf Alltrack. Livsstil …?

Provkörningsvägarna här strax söder om München sätter dessvärre aldrig A4 allroad på prov. Den får förstås visa att nya A4-generationen har tagit stora kliv ifråga om komfort och köregenskaper, men någon terräng finns inte att forcera. Precis som sedan- och kombi-versionerna har A4 allroad en härlig lätthet i steget. Bilen känns rapp, trots dieselmotor, fyrhjulsdrift och en vikt på drygt 1,7 ton.

Audi visar i dag upp A4 allroad med motor­alternativen 2,0 TFSI med 252 hk, 3,0 TDI med 272 hk och – av störst intresse för svenska marknaden – 2,0 TDI med 190 hk. A4 allroad kommer bara att säljas med fyrhjulsdrift och finns än så länge bara med ­automatlåda. Den stora V6-dieseln på 3,0 liter kopplas till vanliga automatlådan tiptronic medan den mindre 2,0-litersdieseln får sjustegad dubbelkopplings­låda S tronic.

A4 allroad blir förstås extra mullig och suv-lik med V6-dieseln, men ingen kan tänkas behöva mer kraft än vad som finns i den fyr­cylindriga 2,0-litersmaskinen. Den drar mycket jämnt och starkt över hela registret och är dessutom hyfsat snål. Räkna med omkring 0,7 l/mil vid verklig körning.

© Tillhandahålls av Patrik LindgrenExakt samma interiör som i vanliga A4. Men det är ingen nackdel, tvärtom är detta en av de bästa förarplatserna år 2016.

Allroad-tillägget innebär högre markfrigång. Exakt hur hög den är verkar dock vara svårt att räkna ut. Audi säger bara att den har 23 mm högre markfrigång än A4 kombi om bilarna har samma fälgstorlek. 17 tum är standard på allroad men tillval till kombi. Om man räknar med skillnaden från fälgarna blir det totalt 34 mm högre. Men högre än vad? Audi presenterar ingen markfrigångsiffra för A4 sedan eller kombi, så ännu verkar ingen veta hur hög allroad-bilen är. Vi har kommit fram till att siffran ska vara 20 centimeter.

Hur som helst lider A4 allroad inte av den något längre fjädringsvägen, den rör sig i stort sett lika lugnt och spänstigt som övriga versioner. En nyhet är dessutom att allroad-modellen nu kan extrautrustas med stötdämparreglering för 11 900 kronor extra.

© Tillhandahålls av Patrik LindgrenPlötsligt hittade Wedberg en knapp som kunde stänga bakluckan.

Prispåslaget jämfört med en A4 Avant 2,0 TDI quattro S tronic är 21 600 kronor. Om man drar ifrån elbakluckan som är standard på allroad blir prispåslaget 15 700 kronor. Många kommer förmodligen, fullt förståeligt, att falla för det exklusiva utseendet och slanta upp merkostnaden.

För merkostnaden får de inte en bil som garanterat klarar sig genom ett tredje världskrig, men väl den sista skumpiga stigen till sommarstugan.

Generös. Nya allroad har mer utrustning som standard. Bland annat nyckellöst system, elbaklucka och elektriskt insynsskydd.

Fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften, quattro kallad, är standard. Ultra-modeller får ny, icke-permanent fyrhjulsdrift.

Markfrigång. allroad-versionen har 34 millimeter högre markfrigång än vanliga Avant.

Trailer Assist. För första gången finns backa-med-släp-hjälpen till A4 allroad.

comments powered by