Nya Audi A4 och A4 Avant officiella – lättare, snålare och rymligare – Bilandia.se

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Bilderna är tagna från teknikensvarld.se

Efter ett par år av väntan, spionbilder och spekulationer är den nu här, Audis kanske viktigaste modell av alla – nya A4, både i sedan- och Avant-utförande. Det här är bilen som under ett antal år framöver ska få kunderna att inte välja BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Jaguar XE, Volvo S60/V60 (framför allt nästa generation som kommer 2017) och – så klart – purfärska Alfa Romeo Giulia.Audi har gått ganska varsamt fram vad gäller utseendet. Att det är en Audi råder inga tvivel om. Tyskarna har fått till ett bredare, längre och lägre utseende genom att arbeta med tydligare horisontella linjer.

Fronten ser emotionellt hårdare ut än på utgående generation. Den lägre, bredare och kantigare grillen är kanske främsta förklaringen, men också strålkastarna som har fått ett tydligare eget uttryck med en tydligt avsmalning in mot frontens mitt.Bakänden har även den blivit hårdare med rakare linjer och liknar A3 Sedan en hel del. Bakljusen är på samma vis som strålkastarna avsmalnande in mot bilens mitt genom tydliga veck. Det blir främsta kännetecknet för att kunna särskilja nya A4 från A3 Sedan bakifrån.Att särskilja nya A4, både sedanen och kombin, från föregångaren lär inte vara speciellt svårt när man ser en bil ute på vägarna. Skillnaderna är så pass stora. Har man ändå problem att avgöra vilket generation man lägger ögonen på så är det bara att titta på ytterbackspeglarna.

Sitter dessa på dörrbladet är det nya generationen, sitter de i anslutning till främre sidorutorna är det generation B8 (förra generationen).Utseendet är också ett resultat av Audis ingenjörer för att åstadkomma klassens lägsta luftmotstånd. Optimerad aerodynamik har eftersträvats inte bara för att sänka förbrukningen, utan också för att sänka ljudnivån. Nya A4 ska nämligen ha en ljudnivå i kupén som inte är långt ifrån vad lyxbilen A8 bjuder på. Det ska bli spännande att få höra om det stämmer när nya A4 gör sitt första besök på svensk asfalt.Lite A3 Sedan-vibbar.Nya A4 har vuxit en aning. På längden mäter den 472,6 centimeter vilket är 2,5 centimeter längre än föregångaren. På bredden är nya A4 184,2 centimeter (backspeglarna ej inräknade), 1,6 centimeter bredare än tidigare.

På höjden är den identisk med föregångaren, 142,7 centimeter.Av de 2,5 centimeter som tillkommit på längden återfinns 1,2 av dessa mellan hjulaxlarna. Axelavståndet är numera 282 centimeter. Benutrymmet i baksätet är utökat med 2,3 centimeter, ett välkommet tillskott. Även takhöjden, framför allt i framsätet, är bättre än hos föregångaren. Det har åstadkommits bland annat genom något lägre sittposition.Trots extra centimeter på två av tre ledder är nya A4 upp till 120 kg lättare. Enligt Audi gör viktminskningen nya A4 till en av klassens lättaste modeller.Bagageutrymmet i Avant-kombin har i volym ökat med 15 liter till totalt 505 liter. Det är 15 liter mer än i Mercedes C-klass Kombi (490 liter), 10 liter mer än i BMW 3-serie Touring (495 liter) samt hela 75 liter mer än i Volvo V60 (430 liter).

Men A4 Avant får se sig slagen, rejält, av koncernsyskonen Volkswagen Golf Sportscombi (605 liter) och Skoda Octavia Combi (610 liter) som båda är mindre och med kortare axelavstånd.Baksätet kan fällas enligt önskvärda 40/20/40. När alla tre sätesdelarna är fällda ryms upp till 1 510 liter. Det är lika mycket som i Mercedes C-klass Kombi men tio liter mer än i BMW 3-serie Touring. Även har har nya A4 Avant inte en chans mot koncernsyskonen Volkswagen Golf Sportscombi (1 700 liter) och Skoda Octavia Combi (1 740 liter).En nyhet för Audi A4 när det kommer till bagageutrymmet är automatisk lucköppning med magi, det vill säga att genom en fotrörelse under stötfångaren få luckan att öppnas. Flera av konkurrenterna har även denna praktiska funktion.Det är på insidan de största designförändringarna finns. Helt nytt och betydligt mer propert.Interiören är helt nya på femte generationen A4. Borta är den stora, klumpiga instrumentbrädan där mätarhuset och mittkonsolen bildar en enhet. I nya A4 är det mer stilrena och raka ytor som gäller, mer skandinaviskt skulle man kunna säga. Det hela påminner starkt om vad vi redan har sett i nya Q7. Men riktigt lika minimalt som i förra årets Audi prologue concept är det inte.På grund av den mer slimmade instrumentbrädan har infotainmentskärmen på 8,3 tum placerats fristående på samma vis som hos Mercedes och även hos BMW.

En ännu större skärm finns, nämligen en på 12,3 tum som ersätter det konventionella mätarklustret. Audi virtual cockpit kallas tilltaget, som redan finns till TT och Q7, och finns på listan över extrautrustning.Köregenskaperna har Audi vässat gentemot föregångaren för att nya A4 ska ha en sportig karaktär samtidigt som komfort är prioriterat. Hjulupphängningarna är omkonstruerade för att bättre svälja ojämnheter på vägarna och den elektromekaniska styrservon är nyutvecklad. Dynamisk servostyrning finns som tillval.

Audi drive select, där bilens karaktär och uppförande kan justeras med en knapptryckning, är standard på alla modellversion med 190 hästkrafter och uppåt. Justerbara stötdämpare finns på tillvalslistan.TDI ultra-versionen av nya A4 har till stora delar slätt underrede för att ytterligare kapa några droppar bränsle vid förbrukningen.Nya A4 innehåller en hel räcka olika säkerhetssystem som assisterar föraren, något som gamla A4 många gånger inte kunde erbjuda. Bland annat finns adaptiv farthållare med kökörningsfunktion, kollisionsvarnare (även vid vänstersväng och vid korsande bakomvarande trafik), autobroms, vingelvarnare, trafikskyltsigenkänning och mycket annat.Senare i år kommer nya A4 av krocktestas av Euro NCAP.

Det skulle förvåna om inte nya A4 får högsta betyget fem stjärnor.Formerna känns igen, men nya A4 är ändå väldigt enkelt att särskilja från sin föregångare. Inte minst bakljusen och ytterbackspeglarnas placering skvallrar om generationen.Motorerna vid lanseringen under senhösten är sju till antalet, fyra dieselmotorer och tre bensinmotorer. Fyr- och sexcylindrigt är det som gäller över hela paletten. Frågan är om det någonsin igen blir en V8 i A4, för när nya S4 och RS4 kommer så småningom lär åtta cylindrar har blivit sex tillsammans med överladdning.Sett över hela motorpaletten har effekten, som sträcker sig från 150 till 272 hästkrafter, ökat med 23 procent samtidigt som förbrukningen sänkts med 21 procent.Snålast är A4 2,0 TDI ultra med 150-hästars dieselmotor som i sedanutförande enligt EU-körcykeln vill ha 0,37 liter per mil vid blandad körning, det motsvarar 95 gram koldioxid per kilometer. I Avant-utförande är samma drivlina något törstigare med 0,38 liter per mil och 99 gram per kilometer.

Det finns också ett väldigt snålt bensinalternativ som heter 2,0 TFSI. Den har 190 hästkrafter och nöjer sig med 0,48 liter bensin per mil vilket motsvarar 109 gram koldioxid per kilometer. Den motorn i kombin drar 0,50 liter per mil och släpper ut 114 gram per kilometer.En gasvariant av nya A4 Avant, g-tron, kommer strax efter lanseringen.Nya Audi A4 och A4 Avant har Sverigepremiär i november. Dessförinnan ska den ställas ut för allmän beskådan på bilsalongen i Frankfurt i september. Några priser är ännu inte fastställda och därmed inte utannonserade.

Bilderna är tagna från teknikensvarld.se

comments powered by