För de som vill köpa SAAB 9-5 men känner tvivel – Bilandia.se

Recensioner – 2014-10-26

© Tillhandahålls av Bilandia

Under 2006 började jag fundera en ny bil. De viktigaste urvalskriterierna i följande ordning var: säkerhet, andrahandsvärde, komfort, sedanmodell och pris. Även om jag å ena sidan redan visste att alla kriterier var uppfyllda med nya Saab, ville jag inte fastna utan att först överväga andra alternativ. Men efterhand föll alla andra alternativ bort och jag valde att köpa en SAAB 9-5 2,3t med en automatisk växellåda. Och tiden har visat att mitt val var helt rätt – i princip gjordes inga klagomål på garantin under de första 2 åren, och inte heller under resterande 6 år.

Så om du gillar stort bagageutrymme som rymmer massor, med plats för cyklar, barnvagnar, tvättmaskiner, tv-apparater, etc., är lastutrymmet mycket bekvämt. Sätena är mycket bekväma, och att när man sitter i andra bilar förstår man inte riktigt vad som saknas. Det är först när man sitter i dessa som känslan uppstår, att sätena verkar bredare och djupare än vad de egentligen är. Jag vet inte hur de uppnått detta, men är något inte alla bilar kan skryta med.

Manöverduglighet och väghållning är utmärkt. Kraftig acceleration och hanterbarhet fungerar väldigt bra, även på vinterväglag. Med hjälp av Traction Control är det enkelt att köra på is. Klimatkontroll fungerar bra och i princip behöver man inte göra någonting, så länge temperatur är inställd och varmluftssystemet blåser när det är nödvändigt. Bilen värms upp snabbt på vintern, och det har aldrig varit några problem med laddning. Efter 6 år är batteriet fortfarande som nytt. Bullerisolering är fullt godtagbar. Kanske inte det allra bästa, men fullt tillräckligt för mig.

Bränsleförbrukningen ligger på omkring 8 l/100 km på motorväg, 12 l/100 km vid stadskörning, 10 l/100 km i snitt, vilket inte är särskilt bra. Kvalitetsutrustningen har hållit bilen i trim, inget gnissel eller konstiga ljud har uppfattats under 6 år. Förarkonsollen har gjorts enklare jämfört med 2004 års modell. Färre utrymmen finns för småsaker, ett sidofack i dörren för mobiltelefon som sällan passar. Frigången upplevs dock för liten, det är helt enkelt en bil för asfalt.

Det har inte skett under 6 år. I stort sett endast de viktiga åtgärderna – olja och tändstiftsbyte var 10 000 mil. Den enda dyrare åtgärden under 6 år var att ersätta främre bromsskivor och belägg.

Efter 6 år har jag sålt min SAAB och köpt min favorit – Volvo XC60. Det är helt olika bilar och jag tänker inte jämföra dessa:)

Tillverkningsår: 2006

Innehavstid: Mer än 5 år

comments powered by