Citroen överraskade med sin nya skapelse som drivs med komprimerad luft – Bilandia.se

© Tillhandahålls av Bilandia

Företaget Citroen beslutade sig för att överraska sin publik, och visade upp den extremt låga crossover versionen av C4 Cactus, med en bränsleförbrukning på två liter per 100 kilometer.

Nykomplingen har anpassade stötfångare med tre rörliga klaffar som reglerar kylan av motorn, sidoslitsar, justerbara klaffar på bakpartiet och 19-tums hjul med rörliga fenor med automatiskt stängning för högre aerodynamik och däck med lågt motstånd.

Dessutom har sidospeglarna ersätts med små kameror, tak av polykarbonat tak och luftpaneler på sidorna med inslag av kolfiber. Enligt tillverkaren har alla finesser hos prototypen bidragit till en aerodynamisk förbättring med 20 procent, detta i jämförelse med produktionsmodellen. Ingenjörerna av denna crossover arkitektur har använt aluminium, kompositmaterial och höghållfast stål, och minskade därmed vikten på C4 Cactus med 45 kg – med en slutvikt på 865 kg.

Strukturen hos hybridmotorn för C4 Cactus Airflow 2L består av en 82 hk trecylindrig bensinmotor på 1.2 liter, två tankar för tryckluft, hydraulisk pump samt hydraulisk motor, samt en särskilt automatlåda med planetväxel. Prototypen har tre körlägen: bensin, luft och kombination av bägge.

Bilen använder en variation av systemet för energiåtervinning under inbromsning, men ackumuleras inte elektricitet eller luft. Vid fartminskning pumpas fluidum genom den hydrauliska motorn, och komprimerar luft i tanken. Spridningsprocessen är omkastad och den hydrauliska motorn arbetar med ICE.

Bilderna är tagna från youtube video.

comments powered by