Bakom ratten på roadstern Porsche Boxster Spyder

Idag ska vi berätta lite om senaste Porsche Boxster Spyder, den mest kraftfulla och skalade modellen av Porsche Boxster. Första Porsche Boxster Spyder visades upp 2009 var byggd enligt racingmodellerna 550 Spyder och 718 RS 60 från mitten av 1900-talet. Men nya Porsche Spyder skiljer sig en hel del från sina föregångare, från historiska modeller är det ännu större skillnad. I stället för en standard vindruta är det tygtak som bär spår från Coupe Cayman GT4: atmosfärisk motor 3.8 Carrera S och endast en sex-växlad manuell växellåda.

Liksom tidigare basversioner saknas luftkonditionering och musikanläggning, oreglerade lättviktssäten samt en egen typ av inbyggda dörrhandtag. Motoreffekten hos Porsche Boxster Spyder har ökat från 3,98 kg/hk. till 3,5 och tiden från 0 till 100 km/t har sänkts från 5,1 till 4,5 sekunder. Ratten saknar knappar, men klimatkontroll och ljudsystem med navigering finns på instrumentpanelen. Kopplingen har en lång slaglängd, att man ibland blir uttråkad vid körning. Växellådan är en sex-stegs manuellt växlat enhet, med en aluminiumspak i handflatan, nu kör vi.

Accelerationen är omedelbart imponerande. Höghastighetsegenskaperna kan noteras vid vridmoment på 3500 varv/min som är faller: med plattan i botten drar bilen iväg uppför backen, och du växla upp – ingen tid att förlora. Väl uppe på backkrönet ligger motor på 5000 varv/min och fortsätter upp till maximala 7800 varv/min. Andra redskap här täcker alla rimliga varvtalsområde. Inte mycket i övrigt att önska.

Chassit hos Porsche Boxster Spyder bär spår av Cayman GT4: inga hårda kulleder utan istället för vanliga gummibussningar eller sammansatta fjädrar, finns stötdämpare med elektroniskt eller kontrollerade krängningshämmare. I själva verket är det samma ända ned till 20 mm med styvare och skarpare styrning. Priset för Porsche Boxster Spyder som redan går att köpa – från 795 000 kronor.

comments powered by