© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Behöver man mer bil än så här? Jag ­ställer mig frågan när jag rattar nya Opel Astra kombi, eller Sports Tourer som det kallas på Opel-språk. Att körupplevelsen håller hög klass beror inte bara på den nya hårdbantade karossen – modellen jag kör väger in på 1 435 kg vilket är hyfsat lätt i storleksklassen.

Man har sparat in vikt på alla detaljer under utvecklingsarbetet. Framvagnen är lättare, stolarna är lättare, avgassystemet är lättare. Och genom att bilen är lättare har bromsarna kunnat göras mindre – bara det sparar tio kilo. Den lägre vikten och en precis styrning gör Astra-körningen till ett nöje. Precis som för halvkombiversion ligger fjädringen på gränsen till sportig.

I det internationella pressmaterialet kan man läsa att Opel-ingenjörerna har uppfunnit SRS, Smooth Road Shake, som tar bort rattvibrationer, samt DPC, Drift Pull Compensation, som gör att bilen går stadigt rakt fram. Men jag tänka mig att PR-avdelningen också gjort en stor del av utvecklingsarbetet…

Att testbilen har 160 hästkrafter starka 1,6-litersdieseln gör förstås sitt till för upplevelsen. Motorn går tyst och har ett vridmoment som heter duga – 350 Nm redan från 1 500 varv. Det mesta finns tillgängligt från 1 250 varv vilket betyder att bilen drar iväg så snart man lämnar tomgångsvarvet. Förbrukningen är enligt EU-körcykeln 0,41 liter per mil. Så lågt kommer inte jag under provkörningen, men om färddatorn talar sanning är det inte svårt att ligga på strax över halvlitern på landsvägskörning.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Den snålaste dieselmotorn på 1,6 liter och 136 hästkrafter nöjer sig med 0,34 liter per mil i EU-cykeln. Trots att bilen Astra kombi inte har blivit större har innerutrymmena vuxit. +28 millimeter benutrymme enligt Opel. Lastförmågan ligger i Volvo V70-klass. Med ryggstödet uppfällt kan man lasta 540 liter i lastutrymmet. Med fällda ryggstöd går det in hela 1 630 liter, 80 liter mer än i föregångaren. Motsvarande värde för utgående Volvo V70 är 1 600 liter. Testbilen har tillvalet med tredelat ryggstöd, men standard är 40/60-delning med genomlastningslucka. Ryggstöden kan fällas ned med spakar från bakluckan.

Ett annat underlättande tillval är ”fotöppning” av bakdörren. Man viftar i sidled med foton och vips så öppnas bakluckan med elmotorn. En ny fotparad gör att den stänger sig.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Opels produktchef Peter Seitz

Halvkombiversionen av Astra krympte ni fem centimeter, men kombimodellen behåller den generösa längden på 4,7 meter. Varför?

– För kombimodellen har vi en annan strategi, vi ville öka innerutrymmena och det gick bara om vi behöll yttermåtten. För halvkombin minskade vi yttermåtten med bibehållna innerutrymmen.

Tror du kombibilar i C-segmentet har nått sin maximala storlek i dag?

– Hittills har det varit så att bilarna har blivit större vid varje generationsskifte. Men nu känner vi att bilarna har nått sin gräns. Visst skulle de kunna bli ännu större, men vi menar att utrymmena är så goda i dag att det inte behövs.

Så det kommer ingen C-segment kombi som blir 4,8 meter?

– Jag kan inte uttala mig säkert om framtiden, men jag tror inte det. Visst skulle en kombi i det här segmentet kunna vara 4,8 meter, men det blir problem för bilarna i nästa klass. Om de måste vara 5,5 meter blir det problem. Man måste alltid tänka på portfolion.

Kort sagt, Astra är en riktigt praktisk familje­kombi. Det enda som stör mig är de små fönster­­gluggarna som gör runtomsikten begränsad. Ett medvetet offer för att få till den sportiga profilen. Siktproblemet kan för övrigt avhjälpas med backkamera. Men det som i år verkligen sätter Astra på C-segmentskartan är den omfattande säkerhetsutrustningen. Astra har inte bara autobroms som standard. I priset ingår dessutom skyltigenkänning och filassistens.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Köper man toppversionen Dynamic får man dessutom de nya smarta LED-strålkastarna ”Intellilux LED” på köpet. Jag provade dem på en kvällstur på en mörk, kurvig landsväg längs Douro-floden här i Portugal. Ljuset är intensivt vitt, och de reagerar snabbt med att blända av vid möte. Intelligensen i strålkastarna sitter i att de skräddarsys för omgivningen. Vid möte sänks strålkastarljuset mot mötande trafik, men lyser högt och långt intill höger vägkant. Liknade ”smarta” strålkastare har vi testat tidigare, men det är första gången det erbjuds i Golfklassen.

I Sverige räknar man med att 40 procent av försäljningen kommer att utgöras av Dynamic-version. Tyvärr går inte LED-strålkastarna att köpa som tillval till de enklare versionerna. Med ett startpris på 167 900 kronor med den trecylindriga motorn på 105 hästkrafter kommer Astra kombi – förlåt Sports Tourer – säkert att ruska om i C-segmentet.

Högre säkerhet. Opel Astra har autobroms, skyltigenkänning och filassistent.

Lättare kaross. Med lättviktsmaterial har Astra bantats upp till 200 kilo.

Strömlinjeformad. Nya Astra är den mest strömlinjeformade Astra-modellen hittills. Cd 0,272.

Mer utrymme. Större benutrymme med samma yttermått.

comments powered by