© Tillhandahålls av Bilandia

Som en del av uppgraderingsplanen av modellen har ingenjörerna på Audi haft ett uttalat mål: att ge A5 en mer modern design, och att göra den lättare, snabbare, mer ekonomisk och säker. Uppdateringarna avser hela sortimentet av A5: coupe, konvertibel och fem dörrars Liftback Sportback. Den här gången bestämde vi oss för att testa Audi A5 Sportback.

Om vi jämför utseendet av en uppdaterad version av Audi A5 med föregångaren, kan mindre ändringar hittas, men i rent tekniska termer är förändringarna många. Genom en elektrisk styrväxel har förbrukningen minskat i genomsnitt med ca 0,3 liter/100 km, tillsammans med ökad reaktionskontroll på vägen. I syfte att minska vikten på bilen har ingenjörerna ökat användningen av aluminiumlegeringar i konstruktionen hos A5. System för Start/Stopp finns tillgängliga i en kombination hos motorer och växelsystem: mekanisk, robot eller S Tronic CVT Multitronic. Detta bidrog ytterligare till minskad bränsleförbrukning. Samma system införde bromskraftåtervinning, som laddar batteriet utan generator. Med Audi Drive Select erbjuds ett nytt läge för effektiv körning.

Audi A5 erbjuder fyra bensin och fyra dieselmotorer. 1.8 TFS är den första i raden av bensinmotorer. Denna typ finns i två varianter på 144 liters kapacitet och 170 liters kapacitet och 250 Nm. Toppmotorn på 3,0 liter utvecklar 272 hk. Den bästa motorn för just denna modell 2.0 TFSI som under fem år i rad vunnit priset som Årets motor. Den ganska sparsamma versionen för A5 är även den mer kraftfulla 3.0 TFSI. Dieselmotorer TDI har en kapacitet på 2,0 liters (136, 150 och 190 liter) samt 3.0 TDI, vilket ger 245 liter.

Säkerhet är en av prioriteringarna hos företaget Audi, varför den uppdaterade versionen av Audi A5 Sportback erbjuds Adaptive Cruise Control ACC, som kan stanna bilen i hastigheter upp till 30 km/t inför hinder som uppstår. Vid hastigheter mellan 30 och 200 km/t håller det avståndet till framförvarande fordon. Ett annat användbart säkerhetssystem är Aktive Lane Assist som med hjälp av kameror upptäcker om körfältet lämnas. Systemet hjälper till att återföra bilen till körfältet om föraren råkar somna eller av misstag lämnat körfältet. Vi kan med säkerhet säga att systemet fungerar!

A5 har ett system som övervakar förarens trötthet enligt en standardalgoritm som beräknar rörelserna hos ratt och pedaler, om värden faller inom riskberäkningarna piper den och visar en kopp kaffe på displayen, och föreslår en paus. Detta aktiveras automatiskt vid körning i hastigheter över 65 km/t.

Summeringen av testerna är entydiga – Audis ingenjörer har utfört ett ärofyllt arbete med att skapa en A5 Sportback för sina konsumenter.

comments powered by