Recensioner – 2014-11-06

© Tillhandahålls av Bilandia

Jag är sedan mer än fem år stolt ägare till Audi A4 B6 1.8T Quattro på 170 hk. Bilen har varit en pålitlig trotjänare efter rutinmässig service. Men när jag först såg Audi A5 ville jag genast äga en sådan. A5 Sportback är en fyra-dörrars Coupe, byggd på A4 plattformen med A5 Coupe utseende vilken lanserades sommaren 2009. Designern Walter de Silva och hans team lyckades sammanfoga olika delar och implementerade en ny filosofi till Audi, som avviker från klassiska chassin.

Mitt val blev A5 Sportback 2,0 TDI Quattro från 2010, med en cylindervolym på 170 liter. Bilen var till stor glädje – en tre år gammal Audi som såg ut som ny. Bilens front består av en stor grill som ger bilen ett aggressivt utseende genom sin lågt sittande stötfångarkjol, lampor och en böjd linje som går längs hela karossen. Belysningen följer den stil som företaget haft under de senaste åren, en LED-list som fungerar som varselljus. Hel- och halvljus i bi-xenon-version med automatiska strålkastarinställningar. Trots att karossen är uppenbart låg rymmer kabinen fyra personer med en längd upp till 190 cm utan problem.

Bilen har tredje generationens MMI Navigation installerad, som låter dig använda DVD, lyssna på musik på CD-skivor i MP3 och WMA format. Om detta inte skulle räcka finns det två kortplatser för SD och SDHC kort på upp till 32 GB. Dessutom finns en separat AUX-ingång som låter dig ansluta en extern musik källa, inklusive mobiltelefoner. Förutom en vanlig bilradio finns 10 högtalare anslutna till en förstärkare med sex kanaler på 180 watt. För att undvika distraktion kan föraren ansluta sin mobiltelefon till MMI-systemet via Bluetooth.

Bränslekonsumtionen beror mycket på körsättet och många andra parametrar. Kan bara konstatera att i bränsleförbrukningen som tillverkaren anger inte helt stämmer. Vid körning i stadsmiljö ligger förbrukningen på omkring 7,5 liter per hundra kilometer, och vid landsvägskörning cirka 5,4 liter. På vinterväglag vid temperaturer under -10° C fungerar allt utan problem.

Enligt min åsikt är detta förmodligen en av de bästa motorerna som VAG kan erbjuda, och motsvarar ryktet om sin pålitlighet och ekonomi. För mig har denna bil varit en okänd dark horse, som kombinerar ny och snygg karossdesign med en kraftfull motor som utvecklats till att bli en pålitlig och fullvärdig medlem av denna bilfamilj, och visat sitt rätta värde gång på gång.

Tillverkningsår: 2010

Innehavstid: Från 6 månader till 1 år

Vacker

Pålitlig

Bekväm och tillräckligt sparsam

comments powered by