© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Det var 2002 som den första serieproducerade Volkswagen Phaeton såg dagens ljus. En konceptbil hade förvisso visats på Frankfurtsalongen 1999, men det var först nu som produktionen av prestigeprojektet signerar Ferdinand Piëch (Volkswagens starke man vid den tiden) drog igång.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldVolkswagen Phaeton V6

För ändamålet byggdes en helt ny fabrik i Dresden, kallad ”glasfabriken”, eller Die Gläserne Manufaktur på tyska. Genom fabrikens glasväggar kunde Phaetonkunderna följa sin bil bli handbyggd av fabriksarbetare i vita overaller, och ibland även vita handskar.

Men nu är alltså sagan all för modellen, som internt haft koden D1. Försäljningssiffrorna lyfte aldrig, och de senaste åren har Phaeton bara stått för några ynka tusental av Volkswagens globala försäljning på över sex miljoner bilar. (Bara strax över 4 000 Phaeton såldes 2014.) Det sista exemplaret, som rullade av bandet i fredags, uppges i tyska medier ha hittat en kund i Kina.

Men trots att Volkswagen har ett behov av att spara pengar kommer varken fabriksbandet läggas ner eller de 500 anställda förlora sina jobb. Omkring 400 kommer att få pendla till andra Volkswagen-fabriker, och omkring 100 kommer att stanna kvar och bygga om Die Gläserne Manufaktur för, som det kallas, ”nya ändamål”.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldDie Gläserne Manufaktur, ”glasfabriken” på svenska.

Ombyggnaden beräknas ta omkring ett år, och vad de nya ändamålen är är ännu oklart. Kanske rör det sig om en ny generation Phaeton, som hängt löst sedan avslöjandet av dieselgate. I så fall får denna en helt elektrisk drivlina. Om någon månad får vi veta mer, säger Volkswagen.

comments powered by