© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Turkiske designen Oguz Sipahioglu är inte bara duktig, han är också svag för Pagani Zonda och gamla former, något vi får njuta till i dag. Tyvärr finns det inget som betecknas ”en klassisk Pagani”, detta eftersom den italienska supersportbilstillverkaren grundades så sent som 1992 och märkets första modell, Zonda, kom 1999 (och finns i princip kvar än i dag, trots officiell nedläggning 2011).Så här skulle Pagani Zonda kunnat ha sett ut 1968. Därför har Oguz Sipahioglu skapat en Pagani Zonda från 1968, en bil som får oss att dregla. Han har tagit fasta på Paganis egenheter, exempelvis sidobackspeglarna, de aktiva flapsen och de fyra ändrören. I övrigt andas bilen typiskt 1960-tal, så även omgivningen, bakgrunderna och typsnitten.Snyggt så att man blir knäsvag.

Synd att bilen är fiktiv, annars hade den lätt gett sig in i kampen med dåtidens kungar Ford GT40 och Lamborghini Miura.Så här skulle Pagani Zonda kunnat ha sett ut 1968.Innan Oguz Sipahioglu skapade Zonda årsmodell 1968 skapade han en Zonda årsmodell 1983, även den en fiktiv bil. Som sig bör har hans skapelse de tidstypiska dragen men ändå med Paganis detaljer som kom först årtiondet därefter. En bil som helt klart hade fått 1980-talets stora pojkdrömsbil Lamborghini Countach att svettas.Så här skulle Pagani Zonda kunnat ha sett ut 1983.

Missa inte de härliga bildgallerierna nedan!Vilken av de båda superkärrorna får ditt hjärta att slå en frivolt?Zonda à la 1968 eller Zonda från 1983?Så här skulle Pagani Zonda kunnat ha sett ut 1983.

comments powered by