© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Volkswagen Golf GTI Clubsport har nu fått ett bansyskon i Golf GTI TCR. De båda bär en hel del likheter med varandra, trots olika antal dörrar, men TCR-versionen, som är framtagen för att tävla i TCR International Series, har så klart ett aggressivare bodykit för aerodynamisk perfektion och bättre grepp. Det innebär större luftintag i fronten, fler spoilers, utlagda skärmar och en rejäl bakvinge. Spårvidden har ökats på och totalbredden mäter 196 centimeter, 16 centimeter mer än sitt tamare, gatlegala syskon. Även axelavståndet är längre, cirka tre centimeter längre.

Under huven sitter den turbomatade bensinfyran på 1 984 kubikcentimeter men i stället för 290 hästkrafter är effekten uppumpad till 330 hästkrafter. Maxvridet ligger på 410 newtonmeter, 60 mer än i Golf GTI Clubsport.

Medan gatversionen har manuell alternativt dubbelkopplad låda har TCR-versionen en sexväxlad sekventiell låda som kan skötas via paddlar på ratten.

Fortfarande är det framhjulen som driver och när greppet är det rätta går 0-100 km/h på 5,2 sekunder, åtta tiondelar snabbare än Golf GTI Clubsport. Toppfarten är omkring 230 km/h, det vill säga lägre än gatversionens 250 km/h.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Trots förstärkt kaross enligt FIA:s regler väger Golf GTI TCR bara från 1 280 kilo inklusive förare. Tjänstevikten hos Golf GTI Clubsport ligger på 1 375 kilo.

Bakom de 18 tum stora fälgarna skodda med racedäck från Michelin finns ventilerade skivor runt om, de främre 362 millimeter höga och de bakre 310 millimeter. Fram sitter sexkolvsok och bak ok med två kolvar.

© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Golf GTI TCR är, precis som Golf GTI Clubsport, en del i Volkswagens markering/firande av GTI-bilens 40-årsjubileum.

comments powered by