© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Men det tar inte slut där. Renault har ytterligare ett pickupess i rockärmen, detta i form av Alaskan som nu är officiellt presenterad. Renault Alaskan baseras på Nissans pickup NP300 Navara, samma bil som bildar bas för Mercedes kommande pickup. Det handlar alltså om en syskontrio med gener från Japan men med hjulen i Frankrike, Tyskland och – så klart – Japan.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldRenault Duster Oroch, som kom förra året och som vi ser till höger på bild, får i år en storebror i form av Renault Alaskan.

Precis som sitt syskon NP300 Navara kan Renault Alaskan lasta upp till nästan ett ton. Dragkapaciteten ligger på 3,5 ton, samma som Navara.

En dCi-dieselmaskin på 2,3 liter med en sekventiell turbouppsättning erbjuds till Alaskan. Motorn finns i utförande med 160 och 190 hästkrafter. Vissa marknader kommer att få möjlighet till att välja mellan en dieselspis på 2,5 liter med antingen 160 eller 190 hästkrafter samt en 2,5-litersbensinare på 160 hästkrafter.

© Tillhandahålls av Teknikens VärldRenaults första globala 1-tonnare, det vill säga en pickup med en lastkapacitet på ett ton.

Bak- och fyrhjulsdrivna versioner finns liksom manuellt växlade och automatväxlade.

De fyrhjulsdrivna versionerna har en elektroniskt styrd differentialbroms som ska underlätta körning i tuffare terräng. De kunde som vet att det blir mycket tuff körning bör köpa till den mekaniska diffbromsen med låsfunktion på bakhjulen.

23 centimeter höga hinder kan Renault Alaskan klättra över utan att underredet skrapat i.

Renault Alaskan börjar säljas i Colombia senare i år, strax därefter får övriga Sydamerika ta del av bilen. Senare är det USA:s tur och ytterligare lite senare är det dags för Asien och Europa. Modellen ska byggas i Argentina, Mexiko och Spanien.

Några priser är inte i dagsläget. Men i och med att Renault är nya i klassen bör de lägga sig under Nissan Navaras instegspris på 219 990 kronor.

comments powered by